Med NPeD til Bett


Jeg har nettopp kommet hjem fra 4 innholdsrike og lærerike dager sammen med NPeD på Bett i London. Høydepunktene for meg faglig sett var nok besøket til Anson Primary School, to foredrag på Bett, TeachMeet, erfaringsutvekslig med resten av gruppa som reiste sammen, og bare det å gå rundt på Bett og hente inspirasjon og gode ideer!

Anson Primary School er en statlig skole for 4-11 åringer, der digitale verktøy er integrert i undervisningen på lik linje med alle andre verktøy. Personalet er opptatt av den pedagogiske bruken av verktøyene. Rektor ved skolen, Mr. Smith, forteller: «Alt vi gjør, gjør vi for barna. Hvis noe ikke virker, dropper vi det. Teknologien er verktøyet / hjelpemiddelet, ikke målet”. Stikkord: Utfordre – motivere – engasjere – informere – forberede for framtida – styrke – samarbeide. På denne skolen er digitale verktøy like tilgjengelige som alt annet utstyr, som naturlige verktøy i de ulike klasserommene. Personalet er opptatt av barnas og lærernes individuelle valg, og de bruker det verktøyet som er mest naturlig for de i den aktuelle situasjonen. Fikk også mange konkrete tips og ideer, bl.a. flere appe-tips. (Kommer med flere appe-tips etter hvert, ønsker å prøve de ut selv først.)

Bilder fra messeområdet med mange forskjellige utstillinger, store og små
områder for foredrag og praktisk utprøving, og konferanserom.
Bildene er tatt fra 2. etasje, ved konferanserommene.

Et av foredragene på Bett hadde tittel: «Kunst, musikk, bildefortelling, video, animasjon og green screening i det inkluderende klasserommet.» Dette var et praktisk foredrag, der foredragsholderne Sal McKeown og Angie McGlashon presenterte mange ulike ressurser (nettsider og app-er). Fokuset var barn med ulike behov, og ressurser som kan hjelpe de med å utvikle nye ferdigheter, spesielt innenfor det kreative. Se gjerne www.brilliantideas.org.uk De har gitt ut boka "Brilliant Ideas for Using ICT in the Inclusive Classroom", satser på å finne mer spennende der! 

Et annet av foredragene jeg var på hadde fokus på teknologi som støtte i læringssituasjonen overfor barn med autisme. Rektor ved Topcliffe Primary School, Mr Lowe, hadde stort fokus på det lekende, utforskende, engasjerende, kjekke, motiverende, støttende og inkluderende, i tillegg til læring, samarbeid og interaktivitet. Han var opptatt av at alle barn kan mestre, kan klare og at alle har noe helt spesielt - viktig at personalet ser disse sterke sidene, og bruker de på en positiv måte. Se også https://www.facebook.com/ShapingTheFutureOfTechnologyUseInTheClassroom 




TeachMeet var det en god miks av 7 minutters og 2 minutters presentasjoner av lærere for lærere, om noe konkret som er gjennomført. Det ble vist til mange nettsider, nettressurser og noen app-er. Bildet over er en liten del av et kjempe stort bilde som ble tegnet av kunstnere underveis, og som oppsummerte hovedpunktene fra alle presentasjonene. De to mest konkrete ideene, sett fra mitt ståsted, var:
  • Bruke GPS for å tegne 2-dimensjonale former. 
  • Lage Clipart-figurer i MicrosoftPublisher. Fremgangspmåten ble vist «live» (se bildet). Dette kan like gjerne gjøres i f.eks. PowerPoint. 
  • Clipart-figur laget i MicrosoftPublisher


Hva sitter jeg så igjen med etter turen?

  • Mange inntrykk og nye ideer, som jeg har samlet og systematisert i dag, slik at jeg tar det med meg videre. 
  • Mange faglige utvekslinger og gode diskusjoner med andre IKT-ansvarlige, utstillere (norske og engelske), foredragsholdere og lærere / rektorer.
  • Flere konkrete ideer fra den engelske skolehverdagen som fint kan overføres til norsk barnehage, bl.a. konkrete tips om app-er og nettressurser. 
  • Tips om diverse digitalt utstyr som finnes på markedet.

Etiketter: ,